חדר סנוזלן בצבעי סגול
חדר סנוזלן בצבעי סגול

מהו חדר סנוזלן

שיטת סנוזלן היא אחת השיטות המתקדמות ביותר כיום לטיפול בילדים הסובלים ממוגבליות כגון פיגור שכלי, שיתוק מוחין, אוטיזם ועוד. חדר סנוזלן הוא מקום שבו משולבים אלמנטים שמגרים את כל החושים בצורה ייחודית, בעוד שהילד והמטפל מנותקים מן העולם החיצון ומוגנים מכל פגיעה על ידי קירות מרופדים. סביבה כזו מאפשר לילד לחקור את סביבתו וליצור קשר מיוחד עם המטפל, ולמעשה לכוון את המטפל לדרך המתאימה לו באופן אינדיווידואלי, לקצב המתאים לו וכדומה. ההתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות הביאה להתקדמות משמעותית בשיטה, שפותחה במקור בהולנד של שנות השבעים.

ציוד לחדר סנוזלן יכול להיות רב ומגוון, וניתן להקים חדר כזה בסביבות שונות. גם בבתים פרטיים אשר בהם אין חלל גדול עדיין יכולים להקים חדר סנוזלן אשר בו יש מספר מצומצם של אביזרים, ובכך לאפשר טיפול בשיטה זו גם בבית הילד. באופן כללי ניתן לרכוש אביזרי סנוזלן בנפרד ולבנות את החלל בצורה מודולרית, כך שתמיד ניתן להוסיף בעתיד עוד ועוד אביזרים לחדר הסנוזלן.

חדר סנוזלן מאפשר גרייה של כל החושים גם יחד באותו הזמן, כאשר כל אביזר סנוזלן מיועד לגרות לפחות חוש אחד בצורה אינטנסיבית. חוש הראיה, למשל, מגורה על ידי טכנולוגיות אופטיות מתקדמות כגון סיבים אופטיים או קרני לייזר. לצד אלו ממוקמים בחדר הסנוזלן מסכים שבהם מוצגות צורות מתחלפות, עמודי בועות אשר יוצרים מראה דינמי ומסקרן, ועוד ועוד. חלק מן האביזרים מאפשרים לילד לפעול באופן מוחשי, למשל כאשר הוא משחק בסיבים האופטיים ויוצר מראות ייחודיים אשר מעניקים למטפל הצצה לעולמו הפנימי.

אחד החושים החשובים ביותר בטיפול בשיטת סנוזלן הוא חוש השמיעה. לצורך כך נשמעת בחדר הסנוזלן מוזיקה בעלת אופי דינמי, המשתנה בהתאם לפעילויות הילד. המוזיקה יכולה להשתנות על פי מיקום הילד בחדר או לפי החפצים הספציפיים שבהם הוא נוגע. בנוסף לכך מצוייד כל חדר סנוזלן גם באביזרים כמו כריות, מבוכים ומזרנים המפעילים את חוש שיווי המשקל של הילד. אביזרים אחרים פועלים על גריית חוש המישוש ומעוררים תחושות של רוך וחספוס, חום וקור, רטט וכדומה.

דילוג לתוכן