אשה מחזיקה יד לילד בכסא גלגלים
אשה מחזיקה יד לילד בכסא גלגלים

ציוד לנכים וחשיבותו

חלק בלתי נפרד מהאוכלוסייה הם נכים ובעלי מוגבלויות. בין אם מדובר בנכות מלידה או נכות נרכשת כתוצאה מתאונות או מצבים רפואיים אחרים, אותם אנשים זקוקים למיטב האמצעים והתמיכה הרפואית והנפשית על מנת להמשיך חיות באיכות חיים נאותה ולהשתקם במידת האפשר. ציוד לנכים מהווה חלק חשוב ביותר בטיפול בבעלי המוגבלויות השונים, ציוד אשר כולל מספר לא קטן של אביזרים אשר מביאים להקלה על פעולות רבות בחיי היום יום, מונעים התדרדרות גופנית ואף מאפשרים את שיקומו של הנכה.

איכות חיים ללא פשרות
ציוד לנכים, חדש ומותאם אישית, הוא הגורם העיקרי אשר יכול לתרום לאיכות חייהם של הנכים ובעלי המוגבלויות מהסיבה הפשוטה שללא הציוד המתאים ההתדרדרות הגופנית והנפשית הינם רק שאלה של זמן. מבין הפקטורים אשר קשורים לאיכות החיים נכנס גורם התעסוקה והיכולת לעבוד גם בהיותו של אדם נכה. ציוד חדשני לנכים יכול להביאם להמשיך ליצור ולהיות חיוניים. בין מכשירי העזר אשר תומכים בנכה לצורך העניין ניתן למצוא כיסאות גלגלים נוחים, הליכונים אשר עוזרים להתניידות, שולחנות עבודה מותאמים אישית, מערכות הושבה ועוד. איכות החיים נמדדת גם ע"פ יכולתו של כל נכה לדאוג לסניטציה (היגיינה) של עצמו וזאת ע"י כיסאות רחצה ושירותים. ככל שדרגת הנכות חמורה יותר, כך עולה הצורך לבצע התאמה אישית של הציוד ואביזרי העזר לשם מניעת התפתחות פצעי לחץ, קרישי דם ורידיים, בעיות פרקים וגב וכו'.

התאמה לעומת תרומה
ישנם ארגונים רבים אשר עוסקים במלאכת קודש על מנת לפעול לרווחת הנכים ובעלי המוגבלויות כך שיהיו בידם האביזרים המינימאליים החיוניים לחייהם. אך קחו בחשבון כי ציוד לנכים אשר מקורו מתרומות אינו חדש ובוודאי שאינו מותאם אישית באופן ספציפי לכל דורש. לאורך זמן, עלולים אותם אביזרים לקרוס תחת העומס ולגרום למטרה ההפוכה – תסכול, עוגמת נפש ואף סכנה בריאותית. בכל הקשור לדאגה לרווחת הנכים ובעלי מוגבלויות, לא מומלץ להישען לאורך זמן על מכשירים אשר אינם מותאמים אישית, ישנים ורעועים וחובה לפנות אל עבר אפיק חדש של נותני שירותים אשר מביאים את קדמת התכנון והייצור של ציוד לנכים לפי מימדיו של כל נכה ספציפי ודרישותיו המיוחדות.

דילוג לתוכן